Manfaat Seni Rupa dalam Merangsang Kreativitas Anak Usia Dini

Authors

  • Nita Laelatul Rohmah STITNU AL-Farabi Pangandaran
  • Tati Kartini STITNU AL-Farabi Pangandaran
  • Santi Widayanti STITNU AL-Farabi Pangandaran
  • Syaripah Aliyah STITNU AL-Farabi Pangandaran
  • Fuzy Apriani STITNU AL-Farabi Pangandaran

Keywords:

Art, Creativity, Early Childhood

Abstract

Fine arts learning is a type of children's education that focuses on the growth of visual intelligence, or visual intelligence. In situations like this, children are expected to have the ability to understand an object thoroughly and deeply. Descriptive qualitative research methods are used to provide teachers with an understanding of the benefits of fine arts for early childhood. This study uses case studies, literature studies, and books as references. This study found that fine arts are beneficial for early childhood because they can improve children's fine motor skills, increase their imagination and creativity, improve problem-solving skills, and increase emotional intelligence

References

Aprillia, E., Wulandari, R., & Fahmi. (2023). PENGELOLAN PEMBELAJARAN SENI RUPA MELALUI KEGIATAN KOLASE UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI. HYPOTHESIS?: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(01 Juni), Article 01 Juni.

Arissusila, I. W., Trisdyani, N. L. P., & Pradnyana, I. G. A. M. S. (2023). SENI RUPA SEBAGAI MEDIA DALAM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI DESA BATUBULAN KANGIN. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 23(2), Article 2. https://doi.org/10.32795/ds.v23i2.4899

Bu’ulolo, B. (2024). Upaya Penanganan Seks Pada Anak Usia Dini Dalam Perspektif Kristen. Indo Green Journal, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/green.v2i1.44

Eka, J. (2020). KARAKTERISTIK PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DENGAN RENTANG USIA 0-6 TAHUN. Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini, 12.

Gunadaa, I. W. A. (2022). KONSEP, FUNGSI DAN STRATEGI PEMBELAJARAN SENI BAGI PESERTA DIDIK USIA DINI. KUMAROTTAMA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1.

Hartono. (2018). Model Pembelajaran Tari Anak Usia Dini. Lontar Mediatama.

Hasan, M., Harahap, T. K., Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Rakhman, C. U., Ratnaningsih, P. W., Inanna, Mattunruang, A. A., Herman, Nursaeni, Yusriani, Nahriana, Silalahi, D. E., Hasyim, S. H., Rahmat, A., Ulfah, Y. F., & Arisah, N. (2023). METODE PENELITIAN KUALITATIF. Penerbit Tahta Media.

Marpaung, Z. E., Rais, S. S., Angelly, T., Meilita, N., & Nurlaili, N. (2022). Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun melalui Berbagai Kegiatan di RA Nurhidayah. JURNAL EDUKASI NONFORMAL, 3(2), Article 2.

Mayar, F. (2022). Seni Rupa untuk Anak Usia Dini. Deepublish.

Musa, L. A. D., & Hasis, P. K. (2021). PEMBELAJARAN SENI RUPA UNTUK ANAK USIA DINI. Penerbit Adab.

Pratama, B., & Sari, D. (2023). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Metode Seni Rupa: Implementasi di Kelompok Bermain Mawar Indah. TIFLUN?: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, 1(1), Article 1.

Rahmawati, N., Arkam, R., & Mustikasari, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Berkarya Seni Rupa Melalui Media dari Barang Bekas. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), Article 1.

Rohmiati, R., Deluma, R. Y., Salma, S., & Nurlina, N. (2023). PERENCANAAN PROGRAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Pt. Pena Persada Kerta Utama

Saripah. (2023). Bentuk Pengembangan Kemampuan Seni Anak Usia Dini (Konsep, Teori, dan Aplikasinya). Mafy Media Literasi Indonesia.

Sinurat, J., Daulay, M. I., Hasibuan, A. K. H., Setiawati, E., Rahmawati, Y., Meliani, F., Widiastuti, B. R., Wahyuni, R. S., Putnarubun, A., AnggrainI, D. D., Putri, D. M., Saputro, A. N. C., Sufiati, V., Laali, S. A., & Arifudin, O. (2022). PENGEMBANGAN MORAL & KEAGAMAAN ANAK USIA DINI. CV WIDINA MEDIA UTAMA. https://repository.penerbitwidina.com/publications/558622/

Susanto, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara

Downloads

Published

2024-09-04

Issue

Section

Articles