Pengembangan Potensi Diri Siswa melalui Layanan Bimbingan Klasikal di SMP Negeri Satu Atap Parigi

Authors

  • Irma Nurohmah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Ratna Sa’adah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Hilman Farid STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Cici Rasmanah STITNU Al-Farabi Pangandaran

Keywords:

Classical Guidance, Selfpotential, Development

Abstract

Exploring students' potential is an important step in forming a generation that is not only academically smart, but also has strong character and confidence. Every student has their own uniqueness, different talents, interests and abilities. However, often the potential is hidden or unrealized so that the role of educators and schools becomes very important in helping students explore and develop their potential. This PKM activity aims to help students develop their potential through classical guidance services at SMPN Satu Atap Parigi. This activity uses the Participatory Action Research method, where students are actively involved in the learning process through direct experience in classical guidance. The evaluation results show that classical guidance with Service Learning has a positive impact on increasing students' self-confidence, self-understanding, and social skills.

References

Apriyanti, Endang M, Widyastuti A, and Yohanna L. (2023). Menggali Potensi Diri pada Ranah Pendidikan melalui Personal Swot Analisis. Jurnal PKM (Pengabdian kepada Masyarakat), 6(5).

Damanik, H. R. (2019). Pengembangan potensi siswa melalui bimbingan dan konseling. Warta Dharmawangsa, 13(4).

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Jakarta: Balai Pustaka.

Dewita, Eka Novitasari. (2021). Penerapan Teknik Eksperiential Learning Melalui Layanan Bimbingan Klasikal Untuk Mengembangkan Potensi Diri Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 4 Sekadau Hilir Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pandohop, 1(1).

Mukhtar, S Yusuf, A Budiamin. (2016). Program Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Sel-Control Siswa. PSIKOPEDAGOGIA: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1).

Novi Andriati. (2015). Pengembangan Model Bimbingan Klasikal dengan Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1).

Nurihsan, Achmad Juntika dkk. (2013). Dinamika Perkembangan Anak & Remaja: Tinjauan Psikologis, Pendidikan, dan Bimbingan. Bandung: Rafieka Aditama.

Prayitno. (2009). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Rahmat A & Mirnawati M. (2020). Model Participatory Action Research dalam Pemberdayaan Masyarakat. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1)

Rosidah, Ainur. (2017). Layanan bimbingan klasikal untuk meningkatkan konsep diri siswa underachiver. Jurnal Fokus Konseling, 3(2).

Simorangkir j, dkk. (2022). Menggali Potensi Diri Remaja Sebagai Kunci Sukses Masa Depan. ABDI: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1).

Sitepu, Christina, dkk. (2024). Pemanfaatan IACI untuk Menggali Potensi Diri dan Memotivasi Siswa di SMA Masehi Berastagi. Jurnal Pengabdian Multidisiplin Indonesia (JUPEMI), 2(1).

Tarigas, Fransiska Ria Lia. (2017). Program Bimbingan Pribadi untuk Mengembangkan Potensi Diri. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 15(2).

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Nurohmah, I. ., Sa’adah, R. ., Farid, H. ., & Rasmanah, C. . (2024). Pengembangan Potensi Diri Siswa melalui Layanan Bimbingan Klasikal di SMP Negeri Satu Atap Parigi. Society: Community Engagement and Sustainable Development, 1(2), 295–305. Retrieved from https://ejournal.alfarabi.ac.id/index.php/society/article/view/673

Issue

Section

Articles