Menangani Anak dengan Gangguan Speech Delay dalam Berinteraksi Sosial di Kelompok Bermain Barokah Sukasari

Authors

  • NaniSri Wahyuni Pendidikan Islam Anak Usia Dini, STIT Qurrota A’yun
  • Lukman Hamid Pendidikan Islam Anak Usia Dini, STIT Qurrota A’yun

DOI:

https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v3i2.431

Keywords:

Social Interaction, Child, Speech Delay

Abstract

The speech delay is a developmental disorder in children. Based on the results of observations of group A KOBER Barokah students, it was found that several children still experienced speech delays. The aim of this research is to find out: (1) the description of speech delay, (2) the factors that cause speech delay (3) the treatment efforts carried out by teachers and parents to improve the abilities of children who experience speech delay. The method used in this research is a qualitative approach. Meanwhile, the data analysis model used is the Miles and Huberman Models. The results of the research show that children with speech delays experience less than perfect pronunciation of certain words, the child tends to only give non-verbal responses to the stimuli given. Factors that cause delayed speaking disorders experienced by children are that children do not get good models to imitate in speaking using the right words, children do not have strong motivation to speak, and opportunities for speaking are not strong enough for children. Meanwhile, the teacher's method of handling is to provide a stimulus to speak in larger portions than other friends. Children will be able to express their desires using verbal language and always collaborate with their parents so that treatment is more optimal.

References

Adeliamita, R. (2013). Coping Stress Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Terlambat Bicara. Jurnal Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung, 53(9), 1689–1699. Https://Doi.Org/10.1017/CBO9781107415324.004

Amral, S. (2015). Peran Pengasuh (Orang Tua) Dalam Mengatasi Keterlambatan Produksi Berbahasa Anak-Anak Penderita Hiperautis (Studi Etnografi Linguistik Pada Valian Siswa Penderita Hiperautis Di Kota Jambi). Tarbawiyah, 12(01), 19–40.

Anggraini, W. (2011). Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Pada Anak (Studi Kasus Anak Usia 5 Tahun). In Skripsi.

Arty Nur Mawadah, M. M. (2018). Analisis Peran Ibu Bekerja Dalam Perkembangan Bicara Anak Usia Tk B. Jurnal Audi, 3367(2), 56–61. Ejurnal.Unisri.Ac.Id/Index.Php/Jpaud%0D

Azizah, U. (2017). Keterlambatan Bicara Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 281–297.

Chamidah, A. N. (2014). Deteksi Dini Gangguan Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak. Jurnal Pendiidkan Khusus, 1(1), 8.

Dewanti, A., Widjaja, J. A., Tjandrajani, A., & Burhany, A. A. (2012). Karakteristik Keterlambatan Bicara Di Klinik Khusus Tumbuh Kembang Rumah Sakit Anak Dan Bunda Harapan Kita Tahun 2008 - 2009. Sari Pediatri, 14(4), 230. Https://Doi.Org/10.14238/Sp14.4.2012.230-4

Eka Rizki Amalia, Amalia Rahmawati, S. F. (2013). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699. Https://Doi.Org/10.1017/CBO9781107415324.004

Elisa Rahayu, Intan Widyaningsih, B. A. (2020). Problematika Keterlambatan Bicara Dan Gagap Pada Anak Usia 6 Tahun. Jurnal Pendidikan Modern, Volume 05(Pendidikan Anak Usia Dasar), 63–71.

Fitriani, K. A. A. D. (2016). Model Pengembangan Kecakapan Berbahasa Anak Yang Terlambat Berbicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 36–45.

Fitriyani, F., Sumantri, M. S., & Supena, A. (2019). Language Development And Social Emotions In Children With Speech Delay: Case Study Of 9 Year Olds In Elementary School. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 7(1), 23. Https://Doi.Org/10.29210/130600

Galuh Pratiwi, D. (2018). PERANCANGAN KAMPANYE “ SPEECH DELAYED PADA ANAK UNTUK ORANG TUA DI KOTA BANDUNG .” E-Proceeding Of Art & Design, 5(1), 430–439.

Habib, Z., & Hidayati, L. (2013). Intervensi Psikologis Pada Pendidikan Anak Dengan Keterlambatan Bicara. Madrasah, 5(1), 76–93. Https://Doi.Org/10.18860/Jt.V0i0.2235

Hasanah, M. N. (2019). Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Diakses Tahun 2018.

Heriyanto. (2018). Studi Pembelajaran Rumah Qurani Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Di Ra Assakinah Sejahtera Kab. Bandung Barat. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699. Https://Doi.Org/10.1017/CBO9781107415324.004

Joni. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (3-5 Tahun) Di PAUD Al-Hasanah Tahun 2014. Jurnal Paud Tambusai, 1(6), 42–48.

Khotijah. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Elementary, Vol. 2 (Pengembangan Bahasa), 35–44.

Marhaeni, G. A., Gusti, N., Sriasih, K., & Sumiasih, N. N. (2010). Hubungan Perilaku Ibu Tentang Alat Permainan Edukatif Dengan Perkembangan Anak Usia 36-60 Bulan. Jurnal Skala Husada, 1(1), 49–55.

Nilawati, E., & Suryana, D. (2018). Gangguan Terlambat Bicara (Speech Delay) Dan Pengaruhnya Terhadap Social Skill Anak Usia Dini. Mahasiswa Pascasarjana Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Universitas Negeri Padang, 1–8.

Nurmasari, A. (2003). Relationship Between Intensity Of Gadgets Use With Delayed Development In Regard Of Speech And Language Aspects On Toddlers In Tambakrejo, Surabaya. Universitas Airlangga, Surabaya, 1(September), 1–21. Https://Doi.Org/10.1002/14651858.CD004439.Pub2.De

Nurmasari, A. (2016). Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Keterlambatan Perkembangan Pada Aspek Bicara Dan Bahasa Pada Balita Di Kelurahan Tambakrejo Surabaya. Program Studi Pendidikan Bidan Fakultas Kedokteran Universitas Airlangga Surabaya, 49.

Palupi, Y. (2015). Perkembangan Bahasa Pada Anak. Proseding Seminar Nasional PGSD UPY Dengan Tema Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Ketika Murid Anda Seorang Disleksia Perkembangan, 14(1), 25–33.

Rahayu, S. (2009). Evaluasi Pelaksanaan Program Terapi Wicara Dalam Meningkatkan Perkembangan Anak Terlantar Di Yayasan Sayap Ibu Kebayoran Baru, Jakarta Selatan. Skripsi, 1(1), 1–101.

Ria, B. D. R., Fadillah, & Yuniarni, D. (2004). Faktor Dominan Yang Mempengaruhi Kemampuan Berinteraksi Sosial (Studi Kasus Anak Yang Bermasalah Di Tk). Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 1–15.

Rif’atus Sa’idatul Muyasiroh, Nurjanah, M. Z. H. (2018). Terapi Mendongeng Untuk Perkembangan Bahasa Pada Anak Adzif Dengan Speech Delay Di Ra Fun Islamic School Purworejo. Jurnal Al Athfal, 1(2), 135–147.

Rokhana, T. S. (2018). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Bercerita Dan Bercakap-Cakap Di Kb Insan Kamil Kartasura Dwp Iain Surakarta Tahun Pelajaran 2017/2018. In Skripsi (Vol. 1, Issue 1). Https://Doi.Org/10.1017/CBO9781107415324.004

Setyowati, E. B. (2012). Perkembangan Bahasa Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun) Dengan Pendidikan Ibu. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 1-8.

Siregar, A. O., & Hazizah, N. (2019). Studi Kasus Keterlambatan Bicara Anak Usia 6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak. Aulad?: Journal On Early Childhood, 2(2), 22–27. Https://Doi.Org/10.31004/Aulad.V2i2.31

Sunanik, S. (2013). Pelaksanaan Terapi Wicara Dan Terapi Sensori Integrasi Pada Anak Terlambat Bicara. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 19. Https://Doi.Org/10.21580/Nw.2013.7.1.542

Tiel, J. M. Van. (2009). Permasalahan Deteksi Dan Penanganan Anak Cerdas Istimewa Dengan Gangguan Perkembangan Bicara Dan Bahasa Ekspresif (Gifted Visual-Spatial Learner). Psikobuana, 1(2), 128–146.

Tsuraya, I. (Universitas N. S. (2013). Kecemasan Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Terlambat Bicara (Speech Delay).

Wahyuningtyas, N. (2015). Kajian Tentang Pengasuhan Dengan Babysitter Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 2-3 Tahun (Studi Deskriptif Di Komplek Perumahan Puri Hijau Kota Purwokerto Kabupaten Banyumas). Skripsi, 1(1), 1–78.

Wijaya, S. (2011). Efektivitas Pelatihan Identifikasi Dini Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia Pra Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Paud. PROCEEDING SEMINAR NASIONAL “Selamatkan Generasi Bangsa Dengan Membentuk Karakter Berbasis Kearifan Lokal,” 118–124.

Wijayaningsih, L. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Bicara Anak Speech Delay (Studi Kasus Di Homeschooling Bawen Jawa Tengah). Satya Widya, 34(2), 151–159. Https://Doi.Org/10.24246/J.Sw.2018.V34.I2.P151-159.

Yani, S., & Wibisono, H. (2018). Gambaran Tumbuh Kembang Anak Didik Paud Di Jajaran Kelurahan Pekayon Kecamatan Pasar Rebo. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, Https://Conference.Upnvj.Ac.Id/Index.Php/Pkm/Article/View/1/1

Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Berbicara Pada Anak Balita. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3 (Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Bahasa), 12–16. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jpbsi/Article/View/20226

Downloads

Published

2024-08-15

How to Cite

Wahyuni, N., & Hamid, . L. . (2024). Menangani Anak dengan Gangguan Speech Delay dalam Berinteraksi Sosial di Kelompok Bermain Barokah Sukasari. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 3(2), 197–211. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v3i2.431

Issue

Section

Articles