Meningkatkan Keaksaraan Awal Huruf Hijaiyah Melalui Media Flash Card Huruf pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK At-Taujieh Cimerak
DOI:
https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v4i1.611Keywords:
Children, Early Literacy, Learning Media.Abstract
The purpose of the study describes how to improve early literacy through flash card media in children aged 4-5 years at At-Taujieh Cimerak Kindergarten. This research method uses qualitative research. Data collection techniques are done through observation, interviews, and documentation. While data analysis techniques by reducing data, presenting data and verifying data. The results showed that the efforts made by teachers in improving the early literacy of hijaiyah letters through flash card media in children aged 4-5 years at At-Taujieh Cimerak Kindergarten were carried out by providing flash cards in learning, demonstration of flash card media, guidance, feedback, and pronunciation of hijaiyah letters one by one, evaluation for improvement, and giving rewards.
References
Abdurrahman, M. (tt). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar.Jakarta: Rineka Cipta dan Departemen P dan K.
Al-Qaththan, S. M. (2018). Pengantar Studi Ilmu Al-Qur’an, ed. muhammad ihsan Lc Zulfidar, Abduh Akaha Lc, Indoensia :Pustaka Al Indonesia.
Arikunto, S. & Yuliana, L. (2008). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media, 2008, h. 274.
Arikunto, S. (2005). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Atri, S. (2012). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bicara Anak Melalui Penggunaan Gambar Karya Anak Di TK Kartika 4-38 Depok Sleman,”,http://core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/11066707.
Doman, G. (2005). Yes Your Baby Is A Genius Kembangkan dan Tumbuhkan Potensi Bayi Anda Sepenuhnya Sejak Lahir. Jakarta: Tigaraksa Optima Perkasa.
Efendy. A.F. (2009). Metode Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.
El-Mahfani, K. (2014). Belajar Cepat Ilmu Tajwid. Jakarta: Erlangga.
Fitzpatrick, M. (2010). Everything You Need To Know About Teaching Your Baby ToRead, Brillkids.
Hariyanto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan.
Haryanti, D., dkk. (2020). Keaksaraan Awal Anak Usia Dini: Teori DanPraktis Calistung Menjadi Menyenangkan. Jawa Tengah: Nasya Expanding Management.
Hasanah, L. (2016). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Bermain Kartu Bergambar, Jurnal Buana Ilmu, Vol ,1 .1.
KBBI, (2024). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). [Online] Available at:http://kbbi.web.id/pusat, [Diakses 23Maret 2023].
Kholilulloh. M. (2023). Pengaturan Huruf Hijaiyah.diakses darihttps://jabar.nu.or.id/opini/pandangan-kh-muhammad-kholilullah-tentang-pengaturan-waktu-dalam-huruf-dho-ditinjau-dari-isyarah-huruf-hijaiyah-ZvkFy.
Madyawati, L (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Kencana.
Mansur, A. R. (2019). Tumbuh Kembang Anak Usia Prasekolah (S. Neherta (ed.). Andalas University Press.
Menteri Pendidikan Nasional.Peraturan Menteri PendidikanNasional Nomor 58 Tahun 2009. (2010). Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.
Miles, M. B., dkk. (1992). Analisis Data Kualitatif (terj. Tjejep Rohendi Rohidi, Jakarta: UI-Press.
Moleong, L.J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif.Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, Z. (2020). Metode Pembelajaran Dalam Pengenalan Huruf Hijaiyah” III, no. 1.
Nurbiana. D. (2018). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Elangga.
Permendiknas Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Kemendikbud: Jakarta.
Sarwono, J. (2006). Analisis Data Penelitian Menggunakan SPSS 13. Yogyakarta: Andi.
Seefeldt, C., dkk. (2006). Pendidikan Anak Usia Dini. (Alih bahasa: Pius Nasar). Jakarta: Indeks.
Sugiono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuanititatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suriani, dkk, (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Dengan Menggunakan Media Kartu Huruf Bergambar. Universitas Negeri Makasar.
Suriani, dkk. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Dengan Menggunakan Media Kartu Huruf Bergambar. Universitas Negeri Makasar.
Susilana. R., dkk. (2007). Media Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Suwaid, M.N. (2010). Probetic Parenting Cara Nabi Mendidik Anak. Yogyakarta: Pro-U Media.
Suyanto, K.E. (2007). English for Young Learners Melejitkan Potensi Anak Melalui English Class yang Fun, Asyik, dan Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.
Suyanto. S. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Suyanto.S. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing.
Tejo, N . (tt). Membuat Media Pembelajaran yang Baik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, Vol. 8, No. 1, h. 28.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.Jakarta: Depdiknas.
Yesy Armayanti, (.2016). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Dan Konsonan Melalui Media Flashcard Pada Anak Kelompok A TK Masyithoh Ngasem Sewon Bantul Yogyakarta. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Yusuf. A. M. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Gabungan, 4th ed. Jakarta: KENCANA.
_____________. (2016).Memahami Penelitian Kualitatif,Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ayi Nurajijah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.