Pendampingan Orang Tua dalam Pemanfaatan Teknologi Oleh Anak di Rumah

Authors

  • Fuzy Apriliani STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Sinka Nurussalam STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Sasty Aryanti STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Ressa Farida STITNU Al-Farabi Pangandaran

Keywords:

Role of Parents, Utilization of Technology, Early Childhood.

Abstract

The purpose of this study was to determine the role of parental guidance in supporting early childhood at TK Harapan Parigi use technology at home. The technology discussed in this study includes devices such as computers, tablets, and smartphones that children use every day. This study was conducted qualitatively using a case study approach. Data sources from teachers, principals, and parents were used to determine the perceptions and practices of guidance used. Observation, interviews, and documentation were used as data collection methods in this study. The researchers found that although parents' understanding of technology varies, most parents are concerned about how technology will affect their children's development. This study suggests that parents need to better understand the benefits and risks of technology. This study also highlights the need for parents to actively accompany their children in using technology properly to support their children's development.

References

Agustina, Devi, & Ulfa, M. (2021). Tinjauan Yuridis terhadap Guru Melakukan Proses Belajar Mengajar di Rumah di Masa Pandemi Covid 19 ditinjau dari Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2021. Doctoral Dissertation: Universitas Panca Marga Probolinggo.

Alia, Tesa, And I. I. (2018). Pendampingan Orang Tua Pada Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Teknologi Digital (Parent Mentoring of Young Children in the use of Digital Technology). Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14, 65–78.

Anggraeni, Nur, R., Fakhriyah, F., & Ahsin, M. N. (2021). Peran Orang Tua Sebagai Fasilitator Anak Dalam Proses Pembelajaran Online di Rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8, 105–117.

Asmawati, L. (2021). Peran Orang Tua dalam Pemanfaatan Teknologi Digital Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6, 82–96.

Edy, A. (2015). Ayah Edy menjawab problematika orangtua ABG dan remaja. Jakarta: Noura Book Publising.

Farkhatin, N. (2018). Implementasi Software Berhitung Berbasis Android di Taman Kanak-kanak Kecamatan Jagakarsa. STRING (Satuan Tulisan Riset dan Inovasi Teknologi), 2(3), 249.

Filda, Febrinita, W. D. P. (2022). Pemanfaatan Teknologi Sebagai Sumber Informasi dalam Pendampingan Belajar Anak. Archive: Jurnal Penganbdian Kepada Masyarakat, 2.

Irhandayaningsih, A. (2019). Menanamkan Budaya Membaca pada Anak Usia Dini. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, 3(2), 109-118.

Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549-558.

Novita, R. H. M. A., Sartika, D., Dwi Anisya Putri, N., Nurzanah, Rahayu, P., Lania, R., Irfah, S. N., Handayani, S., Tia, S., & Melati. (2022). Pendampingan Orang Tua terhadap Penggunaan Teknologi Digital Pada Anak di Desa Subur. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2, 306–313.

Rachman, D. M. P. (2016). Tantangan Mendidik Anak di Era Digital. Retrieved March 10

Raghubar, K. P., & Barnes, M. A. (2016). Early Numeracy Skills in Preschool-Aged Children: A Review of Neurocognitive Findings and Implications for Assessment and Intervention. Clinical Neuropsychologist, 31(2), 329-351.

Rahmawati, Heni, And S. K. (2021). Komunikasi dan Implementasi Kebijakan Belajar dari Rumah (BDR) Selama Pandemi Covid-19 Di SDN Bakalan Sewon Bantul Yogyakarta. Jurnal Kependidikan Islam, 11, 166–177.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Susanto, H. (2017). Dampak Positif dan Negatif Perkembangan Teknologi dari Usia Dini. Retrieved March 10.

Umar, M. (2015). Peranan Orang Tua dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 20.

Wulandari. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah. Seminar Nasional Magister Manajemen Pendidikan Uniska Mab, 1, 404–411.

Yulianingsih, W., Suhandji, Nugroho, R., & Mustakim. (2021). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138-1150.

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles