Penilaian Berbasis Kelas dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di RA Al-Hikmah Cintaratu

Authors

  • Halimatussa’diyah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Lulu Andiani STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Nurafilah Febriyanti STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Alfi Salma Fauziya STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Ummu Laelatul Badriyah STITNU Al-Farabi Pangandaran

DOI:

https://doi.org/10.62515/jos.v2i2.247

Keywords:

children, quality of education, class-based assessment, school

Abstract

This study aims to describe how class-based assessment improves the quality of education at RA Al-Hikmah. This research focuses on classroom-based assessment in improving the quality of education at RA Al-Hikmah. This research method is using a qualitative and descriptive approach. The results of the study show that the most effective way to improve the quality of education starts with teaching staff, students, and the role of parents who collaborate with schools as an effort to improve assessment. Class-based assessment will work if these factors support and strive to provide the best for the survival of the nation's children.  

References

Abdurahman, M., & Ghoer, H. F. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Berbasis Sekolah. J-Staf (Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathonah), 1(2), 135-145.

Ai Teti Wahyuni, Irpan Ilmi, Dasep Supriatna Ubaidillah, Lia Hanafiah, Selly Setiawati, Muhammad Anjar Yana, & Muhamad Luthfi Aditiya Hidayat. (2023).

Pemberdayaan Rumah Literasi dalam Upaya Meningkatkan Semangat Belajar

Siswa Di Era Revolusi Industri 5.0 Di Desa Jayasari. Jurnal Masyarakat Mengabdi Nusantara, 2(1), 73–79. https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i1.116

Arnetis, M. N., & Ayuni, S. (2014). Penilaian Berbasis Kelas Untuk Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Biologi Smp. Jurnal Biogenesis, 11(1), 43-48.

Baharun, H., & Sa’diyah, K. (2018). Penilaian Berbasis Kelas Berorientasi Hots Berdasarkan Taksonomi Bloom Pada Pembelajaran Pai. Hikmah: Jurnal

Pendidikan Islam, 7(2), 187-204.

Baharun, H. (2016). Penilaian Berbasis Kelas Pada Pembelajaran PendidikanAgama Islam Di Madrasah. Modeling: Jurnal Program Studi Pgmi, 3(2), 204-216.

Cikka, H. (2020). Konsep-Konsep Esensial Dari Teori Dan Model Perencanaan Dalam Pembangunan Pendidikan. Scolae: Journal Of Pedagogy, 3(2).

Hairun, Y. (2020). Evaluasi Dan Penilaian Dalam Pembelajaran. Deepublish.

Hamalik, O. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.

Handiana D. (2015). ‘Penilaian Hasil Belajar Untuk Siswa Sekolah Dasar Assessment Of Learning Outcomes For Elementary School Students’, Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21.1, 15–26.

Hidayati, K. (2018). Penilaian Berbasis Kelas. Jurnal Pendidikan Matematika, 3.

Obaid, Y. (2008). Teknik Evaluasi Pembelajaran Berbasis Kelas (Suatu Implementasi Ktsp).

Supriadi, M. (2014). Analisis Sistem Penilaian Kelas Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. El-Hikam, 7(1), 49-66.

Usman, H. (2010). Manajemen: Teori, Praktik Dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-07-31

Issue

Section

Articles