Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknoligi dalam Konteks Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini di TK Harapan Karangbenda

Authors

  • Atih Syidah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Unsa Aulia STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Fitri Nurmala STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Didah Salamatul Mujahidah STITNU Al-Farabi Pangandaran

Keywords:

Technology, Instructional Media, Early Childhood Creativity

Abstract

This study aims to explore the positive impact of technology-based learning media on enhancing creativity in early childhood. The research employed a qualitative descriptive method, focusing on analyzing various technology-based learning approaches implemented in early childhood education, as well as conducting interviews to gain practical insights from educators. The findings indicate that technology-based learning media significantly contribute to stimulating children's creativity through visual elements, interactivity, and personal engagement. The implications of this study highlight the importance of fostering children's creativity by effectively integrating technology into learning methods and emphasizing the teacher's role in supporting the use of technology-based learning media. The conclusion of this research underscores that the wise use of technology-based learning media can establish a strong foundation for the development of creativity in early childhood.

References

Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A. D., & Saddhono, K. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini? Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7253–7261. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5728

Ayu Aprilia Fitriani, Saida Ulfa, E. P. A. (2016). Pemanfaatan Teknologi Bergerak Sebagai Media Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. Edcomtech, 1(1), 1–8. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/1783

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660

Hardiyana, A., Kunci, K., Informasi dan Komunikasi, T., & Usia Dini, A. (n.d.). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Paud. 1–12.

Komang Ayu Krisna Dewi, Ni Gusti Ayu Lia Rusmayani, I Ketut Addy Putra Indrawan, & I Putu Agus Dharma Hita. (2022). Perbandingan Pengaruh Pelatihan Calf Raise, Jump Rope, Dan Butt Kick Terhadap Peningkatan Kekuatan Dan Kecepatan Otot Tungkai Dalam Olahraga Renang. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 7(1), 56–63. https://doi.org/10.36526/kejaora.v7i1.1926

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.

Nurma, S. (2022). Pemanfaatan Teknologi Digital Pada Pendidikan Anak Usia Dini di Tk Harapan Bunda Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Teruna Bhakti, 140–149.

Sumakul, H. I., Tendean, S. V., & Lonto, A. L. (2024). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran. Tumoutou Social Science Journal, 1(1), 21–30. https://doi.org/10.61476/xy1xwh12

Yunita, S., Erviana, M., Setianingsih, D., Winahyu, R. P., Suryaningsih, M. D., & Pramono, D. (2021). Implementasi Penggunaan Teknologi oleh Orang Tua sesuai Pendidikan Karakter Moral untuk Anak Usia Dini. Journal of Education and Technology, 1(2), 104–112.

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles