Pendampingan Orang Tua dalam Penggunaan Gadget Anak Usia 2-5 Tahun di Kober Nurul Haq

Authors

  • Nadia Nurjanah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Syaripah Aliyah STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Rifka Ainunida STITNU Al-Farabi Pangandaran
  • Ai Dedah STITNU Al-Farabi Pangandaran

Keywords:

Role of Parents, Gadgets, Child Development

Abstract

In the current digital era, the use of gadgets has become an important part of everyday life, including for young children. Although gadgets provide wide access to information and entertainment, uncontrolled use can have a negative impact on children's development. Therefore, the role of parents in accompanying young children in using gadgets is very crucial. This research aims to identify the role of parents in accompanying children aged 2 to 5 years in Kober Nurul Haq Tulisri regarding the use of gadgets. Through a qualitative approach and literature study, it was found that supervision, education, and use of time using gadgets are the three main roles that must be carried out by parents. By carrying out this role effectively, parents can help their children develop a healthy relationship with technology, while ensuring they stay safe and gain positive benefits from using gadgets.

References

Asmawati, L. (2021). Peran Orang Tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82-96.

B, Huberman,A.M, dan Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A MethodsSourcebook. In Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi (3rd ed.). SAGE Publications.

Chotimah, Siti Chusnul, and Harun Harun. 2022. “Mitigasi Resiko Gadget Melalui Pendampingan Orang Tua Pada Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (4): 2485. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2168

Christina, R. E., Mingkid, E., & Londa, J. W. (2020). Peran komunikasi orang tua dalam mencegah kecanduan gadget pada anak usia dini di kelurahan karombasan utara. Acta Diurna Komunikasi, 2. https://doi.org/10.36709/jspaud.v2i1.5922

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.

Fatimah, Sari, and Muhamad Ridwan Effendi. 2022. “Pendampingan Orangtua Dalam Penggunaan Gadget Terhadap Siswa DTA Al-Barokah Di Perum Bumi Jaya Indah Purwakarta.” Satwika?: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2 (1): 07. https://doi.org/10.21009/satwika.020102

Hidayat, Dyah Aji Jaya. 2020. “Efektivitas Pelatihan ‘Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Penggunaan Gadget Anak’ Terhadap Pola Interaksi Orang Tua-Anak.” Suparyanto Dan Rosad (2015 5 (3): 248–53. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1170

Iftitah, selfi lailiyatul. 2020. “Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Di Rumah Selama Pandemi Covid-19” 4 (2): 77–79.

Karwati, Lilis, and dkk. 2020. “Pendampingan Orangtua Pada Anak Pengguna Gawai Di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah PTK 15 (1): 34

Mubashiroh, M. (2013). Gadget, penggunaan dan dampak Pada anak-anak. Jurnal Ilmiah. http://jurnalilmiahtp2013.blogspot.com/2013/12/gadget-penggunaan-dan dampakpada-anak.html

Muhamad Ridwan Effendi, Sari Narulita, S. N. (2021). Penguatan Kapasitas Softskill Guru Pondok Pesantren Nurul Huda Dalam Upaya Peningkatan Etos Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Sivitas?: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 41–51.

Muyasaroh, Ladamay, O. M. M. A., Mahfud, C., Mustakim, & Sejati, Y. G. (2020). The utilization of gadget in maintaining prophetical values in millennial generation. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(4), 5602-5615. https://doi.org/10.37200/IJPR/V24I4/PR20165

Novitasari, N. (2019). Strategi Pendampingan Orang Tua terhadap Intensitas Penggunaan Gadget pada Anak. Al-Hikmah?: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 3(2), 167–188. https://doi.org/10.35896/ijecie.v3i2.77

Nurhidayah, I., Gilang Ramadhan, J., Amira, I., & Lukman, M. (2019). Peran orangtua dalam pencegahan terhadap kejadian adiksi gadget pada anak: literatur review. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699.

Olifia, S., & Nuraini, D. (2018). Komunikasi keluarga dalam mencegah dampak negatif penggunaan gadget. Komunikasi Keluarga Dalam Mencegah Dampak Negatif Penggunaan Gadget, 111-139.

Prasanti, D. (2016). Perubahan media komunikasi dalam pola komunikasi keluarga di era digital. Jurnal Commed, 1(1), 2527-8673.

Qorri‘Ainan Salsabila, Zachrina Aqinar, M. R. E. (2021). The Effect of the Covid-19 Pandemic on Stress Learning. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(2), 59–76.

Salama, Fantesia. 2020. “Pendampingan Orang Tua Kepada Anak Dalam Penggunaan Gadget.” Jurnal Ilmiah, 3.

Tasya, M. R., & Masitoh, S. (2020). Pendampingan orang tua kepada anak dalam mencegah dampak negatif dari gadget. Dakwah Dan Komunikasi, 2(5), 229-235. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/jrmdk/article/view/10556

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles