Implementasi Layanan Pendidikan Inklusif Untuk Anak Berkebutuhan ADHD di PAUD Terpadu Fly Free

Authors

  • Nita Laelatul Rohmah PAUD Terpadu Fly Free
  • Siti Adawiah RA Nurul Hidayah
  • Santi Widayanti STITNU Al-Farabi Pangandaran

DOI:

https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v2i2.142

Keywords:

Inclusive Education, ADHD, Paud Terpadu Fly Free

Abstract

This study discusses the implementation of inclusive education services for children with special needs ADHD (Attention Deficiency Hyperactivity Disorder) at the Fly Free Integrated PAUD. This research is a qualitative research using a case study approach. Data collection techniques using the results of observation, interviews and documentation. While data analysis uses the Mills and Hubberman analysis model which includes data reduction, data presentation and verification. The benefit of this research is to find out how inclusive education services are in the Fly Free Integrated PAUD. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is a group of children with special needs who experience or find difficulties in brain development, hyperactive movement, impulses and difficulty concentrating. There are several things that are needed by children with special needs ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), one of which is school education that implements inclusive education.

References

Aang Andi Kuswandi. (2023). The Use Of Cooperavive Learning Models an Natural Science Education. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 68-73. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i2.788

Ai Teti Wahyuni, [rpan Ilmi, Dasep Supriatna Ubaidillah, Lia Hanafiah, Selly Setiawati, Muhammad Anjar Yana, & Muhamad Luthfi Aditiya Hidayat. (2023). Pemberdayaan Rumah Literasi dalam Upaya Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Di Era Revolusi Industri 5.0 Di Desa Jayasari.]urnal Masyarakat Mengabdi Nusantara, 2(1), 73-79. https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i1.116

Ai Teti Wahyuni, et.al (2023). Pelatihan Pembuatan Pupuk Organik Bagi Petani

Cabai Di Desa Jayasari Kabupaten Pangandaran. Jurnal Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas. VOI 3 No 1, 8-13. DOI: https://doi.org/10.37567/pkm.v3i1.1806

Abidin, J., Andi Kuswandi, A. ., Kartini, T., Mustakimah, l., Andiani Putri, N. ., & Hamidah, H. (2023). Pendampingan Penggunaan Media dan Alat Peraga Pembelajaran Boneka Jari di TK Bina Hasanah Cigugur Pangandaran. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(3), 1007-1012. https:/1doi.org/10.54082/jamsi.780

Aditya Pustaka. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang SISDIKNAS. Yogyakarta.

Baihaqi, dan Sugiarmin. (2006). Memahami dan Membantu Anak ADHD. Bandung: Refika Aditama.

Dayu. P. (2013). MendidikAnakADHD. Yogyakarta: Javalitera.

Delphie dan Bandi. Pembelajaran Anak Tuna Garahita (Child whit Development Impairment).

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa. (2009). Dirjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah DEPDIKNAS.

Fauzi, A. M. M., Wahyuni, A. T., Chintia, G., Nenci, I. S., Nurwahidah, N., & Sari, P. N. (2023). Edukasi Pencegahan Penipuan Online Berbasis Sosial Media di Desa Mekarwangi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 60-73. DOI: https://doi.org/10.37567/pkm.v3i2.1865

Ferdinand, Zaviera. (2009). Anak Hiperaktif. Yogyakarta: Katahati.

G. Martin. (2008). Terapi untukAnak ADHD. Jakarta: PT Bhuana 11mu Populer.

Geniofam. (2010). Mengasuh dan Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Garailmu.

Hallahan, dkk. (2009). Exceptional Learners: An Introduction to Special Education. USA: Pearson Education, Inc.

Isna, Perdana. (2012). Lebih Paham dan Dekat dengan Anak ADD dan ADHD. Yogyakarta: Famil.

Imas Masitoh, (2018). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Memilih Program Studi (Prodi) Piaud Di Stit Nu Al Farabi Pangandaran. Jurnal Pendidikan Islam: Al-limi, vol 1, No 1, DOI: https://doi.org/10.32529/al-ilmi.vlil.336

Kewley, G dan Latham, P. (2010).100 Ide Membimbing anak ADHD. Jakarta: Erlangga.

M. Baihaqi, dan Sugiarmin. (2006). Memahami dan Membantu anak ADHD. Bandung: PT Refika Aditama.

Masitoh, 1., & Kuswandi, A. A. (2021). Program Satu Hari Berbahasa Indonesia (Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Baku Anak di TK Mawar Cikalong. AUD Cendekia, 1(1), 58-67.

Mohammad, Takdirllahi. (2013). Pendidikan Inklusif (Konsep dan Aplikasi). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Peraturan menteri Pendidikan Nasional Nomor 70 Tahun 2009 Tentang Pendidikan Inklusif.

Pratiwi dan Ratih Putri. (2013). Kiat Sukses Mengasuh Anak Berkebutuhan Khusus. Jaktarta: Ar-Ruzz Media.

Prenada, Asep Supena. (2010). Model Pendidikan Inklusi Bagi Anak Tunagrahita di Sekolah Dasar. Vol.10, No.l, Maret 2009.

Putranto, dan Bambang. (2015). Tips Menangani Anak yang Membutuhkan Perhatian Khusus. Yogyakata: Diva Press.

Qomariah, et.al., (2021). Mendijkung Orang Tua Melalui Program Parenting Di Taam Asy-Syafi'iyah: Kebijakan Dan Manfaat. Jurnal E-P1us Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah, Vol. 6 No 1 Hlm. 32 39. Februari 2021.

DOI: http://dx.doi.org/10.30870/e-plus.v6i1.11422

Rohmah, Lailatu, dkk. (2016). Pengembangan Buku Pedoman Manajemen Mutu Pengelolaan Pendidikan Islam Inklusi di Madrasah Se-DIY. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak Volume 2 Nomor 1 Juni. 43-58.

Sandra F. Rief. (2008). The ADD/ADHD Checklist A Practical Reference for Parents and Tteacher 2nd. US: Jose Bass.

Sari Rudiyati. (2005). Peran dan Tugas Guru Pembimbing Khusus "Special atau Resource Teacher" Dalam Pendidikan Terpadu atau Inklusi.Jurnal Pendidikan Khusus Vol. 1. Edu Happiness (Jurnal 11mu Perkembangan Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 2, Juli 2023'

Suryadi. (2010). KiatJitu dalam Mendidik Anak. Jakarta: EDSA Mahkota.

Implementasi Layanan Pendidikan Inklusif.. untrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat]endral. Pendidikan Dasar: copyright. hlm. 5-6.

Zavier Ferdinand. (2007). Anak Hiperaktif. Yogyakarta: Kata Hati.

Wayuhni, A. T., Qomariah, D., Fauziya, A., Sari, Y., Badriyah, U., & Bnyutresna, S. (2023).

Membangun Sinergitas Anak, Orang Tua, Dan Guru Melalui Kegiatan Parenting Di RA Al Bayan Jamanis Pangandaran.Jurna1 Pemberdayaan Masyarakat Nusantara, 1 (1), 32-38.Diambil dari https://nafatimahpustaka.org/pengmas/article/view/21

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Rohmah, N. L., Adawiah, S., & Widayanti, S. (2023). Implementasi Layanan Pendidikan Inklusif Untuk Anak Berkebutuhan ADHD di PAUD Terpadu Fly Free. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 2(2), 197–205. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v2i2.142

Issue

Section

Articles