Analisis Penggunaan Media Loose Part untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak di RA Nurul Hidayah Harumandala
DOI:
https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v4i1.587Keywords:
Children, Loose Part Media, Counting AbilityAbstract
This study aims to analyze the use of loose part media to improve children's counting skills at RA Nurul Hidayah Harumandala. This research uses descriptive qualitative research methods, this research focuses on the use of loose part media in improving counting skills in early childhood at RA Nurul Hidayah Harumandala. Data collection techniques in this study used data collection methods by means of observation, interviews and documentation to collect data from research subjects. Meanwhile, to obtain data validity using techniques in the form of triangulation. The data analysis technique was carried out through data reduction, data presentation and conclusion drawing or verification. The results of this study indicate that the use of loose part media to improve counting skills in early childhood at RA Nurul Hidayah Harumandala has significant results. From the research conducted our findings found that most of the children's counting skills at RA Nurul Hidayah by using loose part media gave very good developing results. Not only able to count, children are also able to connect objects with number symbols.
References
Azhar Arsyad. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Bacharudin Musthafa. 2020. Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.
Beloglovsky, M. and L. Daly. (2015). Loose parts, Inspiring Play In Young Children. Bandung: Mizan Group.
Darmadi H. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta.
Depdiknas, Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Kognitif di Taman Kanak-kanak, (2017). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Elisabeth H. Hurlock, (1978). Perkembangan Anak, Surabaya: Erlangga.
Fadillah M dkk. (2014). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana. Prenamedia Group.
Gandana G. 2019 Literasi ICT dan Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.
Hadiyanti, et. al (2021). Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal PAUD: AGAPEDIA, Vol 5. No 2. DOI: https://doi.org/10.17509/jpa.v5i2.40920
Hartini, P. (2012). Peningkatan Kemampuan Matematika Anak Melalui Media Permainan Memancing Angka di Taman Kanak – Kanak Fatimah Bukareh Agam. Jurnal Pesona PAUD. Vol.1 (1). http://ejournal.unp.ac.id
Himamaul Farihah, (2017). “Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Bermain Stick Angka”. Teladan, vol. 2, Nomor 1.
Kumala Fasha Anis, (2021). “Penggunaan Media Bahan Alam Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Kartini Jati Mulyo Lampung Selatan” (Skripsi, FTK, Universitas Islam Negri Raden Intan Lampung.
Miles, M. B, Huberman, A.M, dan Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press.
Mubarokah, M. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Menggunakan Media Loose Parts pada Anak kelompok B TK . Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 535–540. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1124
Prameswari, T., & Lestariningrum,A. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Bermain Loose Parts untuk Pencapaian Keterampilan 4C Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Efektor, 7(1), 24–34.
Prima Nataliya, (2015). “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, Vol. 03, Nomor 02.
Sintajani, Y. (2020). Loose Parts Material Lepasan Otentik Stimulasi PAUD, Semarang: Sarang Aksara.
Witri, et. al (2020). Penerapan Media Loose Parts Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok A Di RA Bina Amanah. Dewantara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Volume 2 Nomor 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Neng Ulfah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.